Hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen?
De ansatte på Sao Mai har, som vi også beskrev under institutionsbeskrivelsen, forskellige former for uddannelser… De kan enten være uddannet på universitetet eller komme direkte fra High School (gymnasiet) og derfor enten have en uddannelse inden for det pædagogiske felt eller ej… Der er en primærlærer i klassen og hun er som regel uddannet. De rigtig dygtige lærer er i de klasser med mindst problematiske børn. Dette er en form for belønning. Der er også psykologer ansat på stedet. Men personalet, uddannet såvel som ikke uddannet, gør alt hvad der står i deres magt for at gøre det bedst mulige for børnene på Sao Mai.
Hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark?
På Sao Mai kaldes pædagoger for lærerinder, og lærerinderne udfører det pædagogiske arbejde på Sao Mai, der er dog ledelsen, som bestemmer størstedelen af "hvad, hvordan og hvorledes". Det er primært undervisning af børnene der ses som det pædagogiske arbejde på Sao Mai. Undervisningen er struktureret læring og elementerne i undervisningen er mere eller mindre det samme som vi ”lærer” børnene hjemme i Danmark. Det er bare forskellige arbejdsmetoder..
Hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere?
For ca. et halvt år siden er piktogrammer blevet indført på Sao Mai og lærerinderne bruger disse til at kommunikere med børnene.. Nogle gange virker det mere tilfældigt end andre… De bruger meget billedet med at børnene skal sidde stille, men tit glemmer de at bruge de andre skilte om hvilken undervisningstime de skal til at have… Det er tydeligt, at lærerinderne er rigtig glade for børnene og gør meget for at de skal have det godt. Deres omsorg føles lidt ”hårdere” end den er derhjemme… Det er en lidt mere voldsom måde der bliver givet omsorg i forhold til kys og kram…
Er den styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger?
Så vidt jeg har opfattet er måden undervisningen er sammensat på styret af hvor gamle børnene er og hvor meget det skønnes at børnene kan… Fx deles undervisningen op i to hold hvor det ene hold er dem som kan ”snakke” og udføre og forstå lidt bedre og et hold som ikke er så gode til dette… Det der bliver undervist er også forskelligt alt afhængig af hvor børnene er… det ene hold bliver fx undervist i hvad hoved, øjne osv. hedder og det andet i hvad dyr hedder og siger…
Hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte?
Lærerinderne gør bl.a. de didaktiske overvejelser omkring hvor børnene er og hvor dygtige de er.. Som beskrevet ovenfor… de vurderer også hvem af børnene der kan have lidt mere "ansvar" mht. spisningen osv.….
Hvilke sider af læringen lægges der vægt på?
Der lægges meget vægt på den strukturerede læring på Sao Mai… Det er meget vigtigt for dem, at læringen foregår via undervisningen og derfor sidder børnene meget ned i løbet af en dag,… Undervisningen foregår både enkeltvis og i grupper… Selv det, at lege med klodser er en struktureret læring og derfor skal børnene sidde på en stol mens de leger/lærer…
Hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig/jer?
Det strukturerede i undervisningen gør stort indtryk på mig. Ud fra et dansk synspunkt er der mange andre måder, at give børnene støtte og faste rammer på og samtidig udvikle en læring hos dem, men ud fra et vietnamesisk synspunkt giver det meget god mening… Nogle/en del forældrer er feks. stadig i den overbevisning, at stedet kan helbrede deres børn så de kan blive sluset ud i det normale samfund igen...
Hvordan ser en typisk dag – uge ud?
Dagen på Sao Mai starter for os kl. 8.00.
Børnene ankommer fra omkring 7.45 til 8.30… I klasserne er der enten musik eller fri leg eller børnene sidder på en række og venter på at klokken bliver 8.30… det kommer an på lærerinderne i klassen.
Kl. 8.30 starter morgencirklen og der bliver sunget godmorgen til hvert af børnene. Der bliver vist et billede rundt i cirklen af det barn der bliver sunget for.. Børnene kommer op en af gangen og skal samle armene foran brystet og bukke mens de siger deres navn og godmorgen til de andre børn og lærerne.. Nogle gange skal børnene sige om det er solskin eller skyet og regn udenfor og pege på nogle billeder…
Kl. 8.50 er morgencirklen færdig og det er blevet tid til at børnene skal på toilettet.
Kl. 9.00 første undervisningstime går i gang og der gøres klar til dette. (social skills eller leg med klodser)
Kl. 9.30 er det som regel motor skills, som står programmet og børnene skal lærer at hoppe, kaste bold, eller danse en bestemt dans til en sang…
Kl.10.00 er der leg med klodster, sang, historielæsning (lærerinderne sidder med en "flipover" bog og fortæller)
Kl.10.30 Der kommer mad op på etagerne og lærerinderne går ud for, at fylde op med grød, ris, og hakketkød. Og det er tid til at børnene skal have mad.. De får enten grød eller ris med hakketkød og suppe.
Kl. 11.00 er de fleste færdige med at spise og der bliver fejet og lagt måtter ud til at sove på.. Børnene skal lige tisse af og herefter bliver de lagt på måtterne med en pude hver og så skal de sove..
11.30-14.00 er der frokostpause, hvor vi går ned i cafeen og får lidt mad, som består af ris og tilbehør.. Vi får rigtig god mad.. efter vi har spist kan vi enten gå ovenpå og sove i rummet til frivillige eller tage ud og shoppe eller arbejde med evt. projekter eller bloggen…
Kl. 14.00 børnene bliver vækket og der bliver tisset af inden undervisningen går i gang igen..
Kl.14.30 børnene har dagens sidste undervisning, somregel "rytmik" eller "farvelære"...
Kl.15.00 Børnene får grød og chips og nogle af dem får en slags mælkeproteinpulver blandet med vand…
Kl. 15.30 der bliver sagt farvel og tak for i dag.. Det foregår på samme måde som beskrevet ved morgencirklen.
Kl.15.45. Børnene får sko på og sidder enten og venter på at de bliver hentet eller der bliver sat musik på eller de får noget legetøj de kan lege med.. Igen alt afhængig af hvilken klasse det er i osv.…
Kl.15.45-16.30 børnene bliver hentet og dagen afsluttes.
Dagen for os forløber fra 8-16.30, men for lærerinderne er der tit aktiviteter efter arbejde som er mere eller mindre obligatoriske. Det kan enten være at de har engelskundervisning eller workshop i weekenderne. Workshops´ne i weekenderne handler oftest om børn med autisme og hvordan man kan arbejde med dem eller om nye tiltag der skal ske på Sao Mai… Dette er Peter fra England der står for dette og dr. Lans sekretær oversætter for ham…
fredag den 31. oktober 2008
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar